• Hej! Kul att du tittar in här • Varmt välkommen! •
• • • • • • • • Lämna jättegärna en kommentar • • • • • • •

torsdag 27 mars 2008

Iskall kalkyl, är det fel på det?

Mycket snack har det varit om matchen mellan H43 och Alingsås och att det var intressant att se två så skilda spelstilar. Men är det verkligen så skilda spelstilar? Jo, visst självklart, H43 spelar bl a med sitt 3-2-1-försvar vilket inte Alingsås gör.

Likheter saknas dock inte, båda lagen spelar en gnetande handboll utan större fart - H43 håller det något högre tempot.
Båda kastar mycket gris och så plötsligt kommer läckerbitarna när motståndarna tröttnat på just försvarsspelet.
Mycket tålamod från båda lagen i anfallet - där vinner Alingsås.

Båda lagen saknar en tillräckligt bred trupp och därför går spelet mycket i vågor. Ofta 10-15 minutersperioder av riktigt skärpt och hyfsat bra spel, sen orkar man inte. Iofs känns detta igen genomgående från årets elitserie vilket jag tror beror på den åderlåtning klubbarna drabbats av. Minns de nästan ofattbara vändningar som skett i vissa matcher i elitserien. Yngre spelare orkar inte dra lasset under hela matcher och fullgoda ersättare saknas. Ett typexempel jag genast kommer att tänka på är Anders Hallberg i Lugi. Han har inte orkat bära den börda som lastats på hans axlar. Anders är för ung och mentalt orkade han inte med att ständigt bara få tillbaka bollen från Knirr m fl - som om han bara kastade den mot ett plank och så studs tillbaka... Där upptäcker man ganska snabbt en av de största skillnaderna mellan H43 och Lugi. H43 har ZoRo (Stöld av fiffighet kommentar från Jocke på Axnérs blogg.) Roganovic orkar, har rutinen och bevisade dessutom sin storhet, orkade ta på sig ansvaret och stod dessutom för flera delikatesser när Tomas Axnér hade en dag helt off och inte orkade bistå. Var du sjuk Tomas? I så fall är du förlåten ;) (Mmm, Umberto Brajkovic och Tomas Axnér, vilket samspelt radarpar det var i Lugi.)

H43 får ofta ett antal extra utvisningar per match, det är något ledningen tar med i kalkylen och något man tror ger ett överskott på annat håll. Det har ju fungerat så här långt och frågan är om det inte kan fungera en bit till eftersom jag i årets slutspel inte ser något riktigt bra och komplett lag som kan tuta och köra i sextio minuter.

Professor Kalkyl demonstrerar kampsporten savate, ur Plan 714 till Sydney.

Jag tycker nog att YIF ser tuffast ut - fast det finns rejäla läckor bakåt - där man minst tror det... Fast det vet ju de initierad ännu bättre. Vilket lag har egentligen den bredaste truppen? Eller rättare sagt kanske, minst tunna truppen?

Jag vill gärna berömma domarna i matchen mellan H43 och Alingsås. Man ser det hela med lite mer sansade ögon när ens egna inte spelar. Det kändes som om de gärna ville lägga ribban lite högre nu när slutspelet var igång. Bra känsla av paret Rickard Canbro och Michael Claesson som inte blåste av för varje litet smågruff. Det finns alltid saker domarna missar och missarna upptäcker man när man kan få se det om och om igen på band, skiva eller från numera hårddisk. Ofta blir jag riktigt överraskad av hur bra domarna faktiskt bedömt vissa svåra situationer som man själv först trott varit ett tokigt domslut. Nu vill jag inte ge beröm till alla svenska domarpar. Det finns de jag tycker ganska dåliga och eftersom inget tvingar mig att vara PK så skriver jag deras namn rätt ut här: Fredrik Johansson och Johan Sonesson från Ystad. Jag älskar inte heller Krister Andersson och Per-Ola Björk, men det är ju min egen personliga åsikt. Jag kan ju ha fel.

Båda lagen spelade med boxhandskarna på. Alingsåsarna spelade kanske lite smartare - Det syns liksom lite väl tydligt när H43-spelarna drar, sliter, håller i för länge och ger armsträckta knuffar så att motståndaren flyger fem meter åt sidan. Faktiskt kom de dummaste och onödigaste utvisningarna vid sexmeterslinjen - främst signerat Börje Fennhagen och Anders Rasmussen. H43 fick 6x2 och Alingsås 5x2. I returen i Alingsås kommer H43 att få ca 8x2 och Alingsås 4x2. Hemmaplan och bortaplan är trots bra domare skillnad.

•Förresten, är inte nyckeln mot H43:s utgrupperade försvar två man på linjen?

•Utgrupperat försvar är kul att titta på - i ungefär 5 minuter...

•Roger Blomqvist får ta emot mycket - det kan han själv reparera genom att skärpa till sig. Freiesleben [frajesleben] Roger inte [frajsleben]och så heter det montenegrin och inget annat. Man måste kunna skilja på en fyrkant från en cirkel.

Berodde den usla publiksiffran endast på TV-sändningen? Nej, jag tror inte det. Precis som jag skrev i förra bloggen; jag tror att det långa uppehållet mellan sista elitserieomgången och första slutspelsmatchen bidragit starkt. Kolla nu hur lång tid det får gå till första kvalmatchen. Snacka om idiotisk planering. Femton grader och massor med sol nästa vecka och vem fan kom ihåg handbollen? Är det någon som då kan lasta tidningarna för att de inte vill elda för kråkorna? It's all business.

Lär er gärna regeln om maskning - både spelare, ledare och varför inte publik? Jag har själv varit tosig på domare som hållit armen uppe i, som det känts, nästan en minut. Ibland har det känts olidligt länge och snarare har det maskningsvarnade laget fått stora fördelar när förväntningarna blivit för stora från det försvarande laget. Men, läs här nedan regeln om passivt spel och fundera. Kanske har domarna haft rätt och vi andra gnällt pga okunskap. Inte för att jag gillar regeln. Jag tycker den ska bort - och det kvickt. Var det inte ryska ligan som provade med max 30 eller 60 sekundersanfall? Kanske inte den bästa lösningen...


7:11 Passivt spel
Det är inte tillåtet att behålla bollen i lagets besittning utan att göra
något synbart försök att angripa eller att komma till målskott. På
samma sätt är det inte tillåtet att upprepat försena utförandet av
avkast, frikast, inkast eller målvaktskast för sitt eget lag.
Detta betraktas som passivt spel, vilket ska bestraffas
med frikast mot det lag som är i besittning av bollen, såvida inte
den passiva tendensen upphör.
Frikastet utföres från den plats där bollen befann sig vid spelavbrottet.
7:12 När tendens till passivt spel kan iakttas, ska förvarningstecken
(domartecken 18) ges. Detta ger det lag som är i besittning av
bollen möjlighet att byta sitt angreppsspel för att undvika att förlora bollinnehavet. Om angreppsspelet inte ändras sedan förvarningstecknet givits eller inget skott på mål har skjutits, ska frikast dömas mot det bollförande laget.

I speciella situationer kan domarna döma frikast mot det bollförande
laget även utan föregående förvarningstecken t ex när en
spelare avsiktligt avstår från att försöka utnyttja en klar målchans.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Intressanta tankar!

Anonym sa...

Hej Dodo! Du får ta emot lite sura kommentarer på Axnérs Blogg ibland. Skit dom idioterna - de klarar helt enkelt inte av att läsa längre texter än i en serietidning och blir skraja när någon kan uttrycka sig så bra som du gör. Fortsätt med din egen blogg och gör fler smarta inlägg på Axnérs blogg. Grunnad ett tag på din rubrik om påsk och kinderägget och fattade till slut vad jag tror du menade.

Anonym sa...

Nice work! Spännande rubriksättning till dina inlägg.
Kalkyl med kampsport, haha! Strålande!

Anonym sa...

Tävla om signerat kort av Axnér!

http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?Dato=20080401&Kategori=WEBBEN&Lopenr=131992487&SectionCat

Anonym sa...

April, april!

Anonym sa...

Tycker du på allvar att Canbro/Claesson var bra... Båda domarparen i de två följande matcherna har varit bättre. Speciellt i den tredje matchen.

Anonym sa...

Hej! Kul att du skriver här!

Jag tyckte det, alltså om domarna, när jag såg matchen live, men jag har studerat min inspelning och jag hittade nog en och annan utvisning till... Du menar att framförallt H43 borde fått fler, eller?

Jag har inte sett de andra två matcherna så jag kan inte uttala mig om dem, men jag betvivlar inte alls att domarna i dem varit bättre. Jag vet helt enkelt inte.

Om du noterat vad jag döpte mitt inlägg till först - Rallarhandboll - så kanske du förstått att jag inte direkt uppskattar den drag, slag, slit och släng-handboll som H43 visar upp. Vad jag menar i den lite provocerande rubriken är att: Om domarna tillåter det, så varför inte - det ingår i H43:s kalkyl. Naturligtvis slår H43:are ifrån sig och menar att deras motståndare är lipande söndagsskoleflickor.

H43 har fått lite hybris när man nu äntligen fått lite framgångar i modern tid. Det kanske blir så här när man längtat så länge på framgång.

Man måste var lite ödmjuk som lugifan i det läge som uppstått i Lund - det är ju trots allt tämligen ;) likasinnade lundabor som håller på H43.

Men, det är mitt beröm till domarna du inte gillar - du kanske har rätt. Hoppas fler kan visa upp sin åsikt om det här på min blogg.

Glöm inte att man oftast ser på handboll med färgade ögon. I detta fallet såg jag en match med lite gråare ögon och kyligar knopp.

Jag är definitivt ingenhandbollsexpert, vilket jag deklarerat, utan jag skriver om hur jag själv upplever matcherna och, tja allt annat jag skriver om.

Berätta nu gärna mer vad du hängde upp dig på i först amatchen - domarnas sätt att döma matchen på.

Må väl Alingsåsare och lycka till ikväll!

Anonym sa...

Lite självförvållat straff fick H43 när Ulf Tallhage skadade sin axel i 57:e matchminuten. Bliznac får en våldsamt ful knuff bakifrån i ryggen av Axnér, Bliznac stoppas av Fennhagen, han försöker fullfölja sitt skottförsök samtidigt som Tallhage från andra sidan "petar" in sin arm och får sin vänsteraxel vriden in mot bröstkorgen.

Anonym sa...

Nu får Canbro och Claesson uppdraget att döma en av EC-finalerna. De är nog rätt hyfsat bra när de tilldelas ett så stort uppdrag.