• Hej! Kul att du tittar in här • Varmt välkommen! •
• • • • • • • • Lämna jättegärna en kommentar • • • • • • •

onsdag 2 april 2008

Opposites attract

Kvalmatchen mellan Lugi och Hallby blev tack och lov aldrig den nagelbitare många av oss fruktade. En av mina vänner uttalade stor oro och tippade resultatet 22-26. Förstår han inte att sådant riskerar vår vänskap?

Lugi satte upp ett virvlande snabbt tempo, ett tempo av Lugi jag tidigare endast sett en gång denna säsong de första fem minuterna i ett av derbyna. Jag tror det var det senaste. Jag började undra om det var Lugi som spelade fantastiskt bra eller om Hallby helt enkelt inte håller i närheten av elitstandard. En liten kombination var det kanske. Jag måste säga att jag nog aldrig tidigare känt mig så säker på seger i idrottshallen förr, möjligen under den korta allsvenska sejouren för ett otal år sedan mot Lindeskolan - Lugi vann med kanske 20-25 bollar och det hade varit ett mer speglande slutresultat igår. Hallby var ett riktigt uselt lag, med min måttstock mätt. Faktum är att under hela min handbollskarriär på läktaren så har jag aldrig haft ens tanken att i lugn och ro besöka bekvämlighetsinrättningarna. Mitt i andra halvlek, vid en time out, passade jag på igår. Stabilt värre Lugi.

Grattis till fö'lsebarnet Anders Hallberg som fick den bästa presenten av Hallbys försvar - en egen lite racerbana med tjugo olika vägar.
Hallbys taktik att punkta Kim Ekdahl du Rietz var totalt misslyckad. En man väck från linjen och enorma luckor lämnades. Det ser lite annorlunda ut när H43 spelar sitt 3-2-1 försvar där man lyckas täppa till på ett helt annat proffsigare sätt - även om man ibland kan få för sig att H43:arnas största önskan är att få med sig en motståndartröja hem.

Knirr drog ned ett av matchens största förtjusningsläte från läktaren när han äntligen avlossade sin bössa. Hur känns det i axeln efter den unika prestationen Knirr?

Mats Thomasson, den gamle H43-kämpen gjorde come back i lundahallen och verkade vara den ende som hade fightervilja i hallbyförsvaret - det är klart, klädd i blått och med lugitröjor på motståndarsidan klickar väl autopiloten på, just helt automatiskt. Mats Thomasson är förresten en gammal bekanting från min tid i fotbollslaget Lunds Sport. Haha, blygsamt nu, där jag fostrade talanger såsom Behrang Safari och Linus Törnblad. I LSK spelade Thomasson större roll i anfallet. Tack Mats för ditt tuffa men hela tiden sympatiska agerande på plan igår. Det berodde väl inte bara på känslan av fullständig maktlöshet mot lugisterna? Självklart inte! Dock kan man ju undra hur den spelande tränaren och den nu slockande stjärnan Pettersson i just tränaregenskapen kunde utstråla denna uppgivenhet så demonstartivt inför sina adepter. Äsch, jag överdriver säkert, utskåpningen var så total.

Den enes död, sägs det, blir den andres bröd. Bröderna Joel och Alexander Svensson har fått till balansen i familjen - en pytteliten revansch för den närmast tragiska otur som förföljt Alex i hans handbollskarriär. Nu har Joel äntligen fått lite speltid i H43, men tyvärr på grund av en lagkamrats olycka. Det gläder mig! Alltså inte lagkamratens skada, missförstå mig inte. Joel har tidigare sett lite dyster ut på sina ensamma jogginrundor i Stadsparken. Hmm, Jason Alexander, vilket osökt leder mig till ett avsnitt ur Seinfeld där Jerry lugnt konstaterar att hur han än gör så jämnar allting ut sig. George beslutar sig för att göra allting tvärtemot vad han brukar. Ett helt fantastiskt avsnitt. Episodinformation



Kom ihåg, utan motståndare blir det ingen match.

Ett domslut under matchen som jag betvivlade dess korrekthet i fick mig att gräva fram handbollens regelbok igen. Kim fick en tappad hallbyboll lite lätt studsandes upp mot skrevet och domaren blåste frikast till Hallby. I regelboken står det:
Regel 7 Hur bollen får spelas
Det är tillåtet att:
7:1 kasta, fånga, stoppa, stöta, slå och boxa bollen med användandet
av händer (öppna eller knutna), armar, huvud, bål, lår och knän.

Den regeln är väl inte så svår att förstå? Domaren stod endast ett par meter ifrån händelsen och hade god sikt. Varför dömde han frikast till Hallby? Jag tycker att sådant sker alltför ofta - domaren blåser till det anfallande lagets fördel - ibland helt obegripligt. Sanningen att säga var gårdagens domarpar rätt aktiva i sitt blåsande för fel av anfallande laget. I vissa fall var även dessa avblåsningar obegripliga, men ok, det är domarna som dömer och det är en jäkla tur att inte jag gör det.

Jesper Partoft fick ett större antal smällar i ansiktet igår. Jag gillar inte dessa - när en hand smäller till en anfallande spelare i ansiktet pga att han går lågt med huvudet kan jag ursäkta det utan större problem, men när det sker tre meter upp i luften är det inget snack om att det ska beivras. Det gör det för sällan.

Tyvärr, jag kan ju inte enbart klappa Lugi medhårs, man visade korta stunder trista tendenser från seriespelet. Jag förstår att spelet går i vågor, men jag förstår inte varför Lugi har så förbannat svårt att spela med en man mer på planen. Att detta dessutom sker mot ett totalt underlägset lag är obegripligt. Slarv och tålamodslösa avslut. Ogenomtänkt anfallsspel och urdåligt försvar. Inte under alla utvisningar, men tillräckligt ofta för att man ska bli förvånad över tafattheten. Här har goda idéer saknats hela säsongen och jag tror att det i förlängningen kostade ett par poäng.

För er som har tillgång till Canaldigital. Missa inte de allra senaste avsnitten av House, tisdagar kl 22. Lite äldre episoder sänds på TV4 tisdagar kl 21.
Jag har aldrig gillat att jobba under chefer, men den karraktären skulle jag hemskt gärna jobba under - ja, under förutsättning att han aldrig skulle ha möjlighet att få sparka mig från jobbet. En absolut fenomenal TV-serie med de kvickaste och närmast konstnärliga replikerna. Jojo, närmast mot det psykopatiska hållet.

Dr House, som spelas av engelsmannen Hugh Laurie, är en gestalt som använder sitt skadade ben och ständiga fysiska smärta som ursäkt för att få vara cynisk och elak. House är dock även ett medicinskt geni. Har ni missat serien, så se för böveln till att uppdatera er. Hmm, Laurie är av en god årgång, 1959. Här finner du en del repliker från serien, njut! Dr Housecitat

Till sist beröm till Jens Mikkelsen och medarbetare på Sydsvenskan, för en strålande och avslöjande artikelserie om HSB-pamparna och deras närmast skurkaktiga utnyttjande av ställning. Ibland undrar jag dock hur vi kan tolka saker så olika. I en av artiklarna nämns det att Roy Hanssons bil kostat ca 1,2 miljoner och att han dessutom hade mage att utrusta bilen med ett soltak för 14 000 kr! Wow! Två dagar sedan läser jag korta intervjuer med HSB-boende som svarar att "jag reagerade först inte så mycket över den dyra bilen förrän det där soltaket för 14 tkr nämndes". Jisses, det var ju det som nästan förstörde artikeln för mig. Snälla, lite perspektiv tack.

Ursäkta för stav- och språkliga fel, jag hinner inte korrläsa före jobbet, jag får fixa senare ikväll. Förresten borde man inte korrläsa egna texter, man hittar inte alla felen och man vet ju liksom vad där ska stå...

Våren är här, njut av den - den bästa tiden på året, oavsett alla allergier vi kommit på att vi har.

OBS! Glöm inte att det är match i afton igen. Lugis charmanta damlag spelar kvartsfinal i SM.slutspelet mot Önnered kl 19 i Idrottshallen.

Not. Joel Svensson spelar i H43 och hans bror Alexander representerar Lugi. För familjefridens skull sällskapar Joel med en inte helt okänd lugiprofil som spelar i damlaget.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur f-n är det möjligt att Lugi förlorade mot Hallby. I Lund var de knappt div 2 mässiga. Nu blir det en riktig nagelbitare.

Anonym sa...

Jag håller med, helt obegripligt. Det är tråkigt att konstatera att denna årgång av Lugi inte håller elitserieklass. Tänk, de är knappt bland Sveriges 14 bästa lag.

Anonym sa...

Jag menade att det var Hallby som inte var elitseriemässiga, däremot höll Lugi god klass natchen i Lund och är absolut bland Sveriges 14 bästa lag!

Anonym sa...

Jo jag förstod det, men min reaktion var med tanke på resultatet i Jönköping.