• Hej! Kul att du tittar in här • Varmt välkommen! •
• • • • • • • • Lämna jättegärna en kommentar • • • • • • •

lördag 8 mars 2008

Handboll i fokus

Min reaktion på kommentarerna kring Anja Gatus svar till Tomas Axnérs blogg om handbollsbevakning i Sydsvenskan.

Jaha, vad ska man säga än att allt faller på plats och manschauvinismen bekräftas ännu en gång. Jo, jag håller med om att Sydsvenskan inte direkt är en tidning som bryr sig mycket om handboll och just derbydagen (H43-Lugi) var det extra trist för oss som älskar denna sport. Artikeln inför derbyt trycktes in bland resultatspalterna längst bak.

Så här har det hållit på sedan Åke Stolt ersatte sin namne Jönsson, om jag minns det rätt. Därför har jag liten förståelse för folk med handbollsintresse när de höjer Stolt till skyarna. Då EM i Handboll spelades för första gången i Portugal 1994 skickade Stolt inte ens ned en reporter dit. Hur ofta gick han på handboll? Hur många dammatcher såg han? Det var Stolt som gav oss reportagen om lokalsporten bandy, massor med hockey och kanske isracing.
Nu låter ni Anja Gatu ta smällarna och förnedrar henne med äckliga inlägg som "Hur känns det att du fått ditt jobb genom könskvotering?"
Reaktionen på hennes bitska och retsamma replik till Tomas Axnér var så typisk den kan vara för gubbar i gäng. Så sårande och från en kvinna! En kvinna som tar sig brösttoner - jaha? Är det något fel med det?
Ge er istället på sportchefen Max Wiman och begär mer om handboll i Sydsvenskan. Blir det reaktionslöst så får ni väl gå och köpa Skånskan för en tia eller läsa om handbollen på deras hotta hemsida. Glöm inte att Sydsvenskan skriver om annat än sport och gör det bättre än de flesta andra dagstidningar i landet. Jepp, många nya unga som skriver och språket känns aningen hackigt, men ge dem chansen att växa in i kostymen - åtminstone chansen.

Anja Gatu fick sig en stor portion av gnäll från mig efter hennes första krönikor - jag agerade lite otålig och gnällig gubbjäkel själv då. Nu måste jag säga, att Anja skriver mycket initierat och välformulerat.

Sydsvenskans reportrar åker inte ut på E22:an och ställer sig där och väntar på att bilar ska smälla - om något händer är de där. Om någon gräver ett stort hål mitt på motorvägen och sedan ringer Sydsvenskan är det troligt att reporter skickas. Med detta menar jag att handbollsklubbar måste lära sig att bättre informera media om vad som sker eller kommer att ske inom föreningen. Släppa lite skvaller då och då osv. Begär för böveln inte att seriösa tidningar ska hitta på nyheterna själva.
Men Skånskan kan ju, skriver ni. Javisst, Skånskan profilerar sig starkare än Sydsvenskan kring sporten - köp båda tidningarna eller komplettera er läsning med nätutgåvorna - det har aldrig gått att läsa mer om handboll än nu. Därmed inte sagt att vi inte ska begära att Sydsvenskan ska skriva mer om handboll och kanske redovisa mindre norrlandssport - det sköter SVT tillräckligt bra redan. Och TV4 ska vi inte tala om, handbollsälskarnas största besvikelse. Sportexpressen minns ni säkert. Äntligen en kanal som började sända från elitseriens handboll. Sen kom TV4, köpte upp kanalen och la ner allt vad handboll heter. Istället nyper de åt sig godbitarna med landslaget och slänger elitserien i rännstenen. Här kan ni ge er på handbollsförbundet istället och kräva att de i sin tur ska kräva bevakning av elitserierna om de ska få rättigheterna till landskamperna.


Idag är det internationella kvinnodagen - skit i den gubbar, uppskatta kvinnorna omkring er resten av året istället.


Numera suddiga gubbar som kunde lira! Lugis Golden Boys.


Scener vi vill se på onsdag kväll

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skvallret går att du lär ha sett Marcus Haglunds senaste raderade blogg. Man är liksom nyfiken på vad det var som inte var fint nog att publiceras. Kul med din nya blogg.

Anonym sa...

Hej! Kul grej. Du skriver bra saker. Fräckt med supporterfilmen.

Anonym sa...

Smålog när jag läste Axners bröm åt ordförande Ekström. Ordspråket heter ju visserligen: -"bit inte den hand som föder dig"......

Men det var lite väl magstarkt. Axner är dessutom tränare för Ektströms son´s lag. Siktar f.d LUGI-spelaren kanske på ett lönelyft...

Tessan

Anonym sa...

Det är ju där trovärdigheteten blir rumphuggen, när man är i beroendeställning. I detta fall är H43 arbetsgivare och Tomas varken kan eller får kriticera dem. Visst, han kanske tycker att allt är 100% ok i föreningen - men när, vet man om det är hans mening eller inte?

När det gäller Marcus Haglunds raderade blogg kan jag tyvärr inte skriva mer än vad vi alla kan misstänka - att bloggen retade någon från styrande på HEH...

Det blir ett trist problem när "tyckare" inte får skriva vad de vill utan någon sätter mankavle på dem. Något frustrerande...

Det är kul när det virvlar till och handbollen blir i ropet, eller åtminstone stormens öga, dock måste man läsa allting med akademiskt kritiska ögon.

På min blogg döljer jag inte var mina högsta sympatier finns, men jag är helt fri att skriva vad jag tycker utan några band - det kan säkert andra intyga, att jag knappast strök lugiledningen medhårs för ett antal år sedan.

F.ö. vill jag säga att Skånskans webbavdelning bör fundera på viss moderering av inläggen. Jag menar att anonyma personangrepp, som det som just nu ligger på Axnérs blogg borde filtreras. Man kan självklart publicera det, men då efter att anonymitetsskynket dragits bort.