• Hej! Kul att du tittar in här • Varmt välkommen! •
• • • • • • • • Lämna jättegärna en kommentar • • • • • • •

tisdag 18 mars 2008

Og der er flojtet for hjornespark

Roger Blomqvist på SVT verkar inte vara en populär handbollskommentator. Jag har heller aldrig gillat hans sätt att sköta det uppdraget. Det är iofs inte han som ska stå för expertkommentarerna utan han ska kanalisera det tittarna eventuellt undrar över, ja och referera det som händer. Nu måste man kunna balansera detta väl eftersom man kan förvänta sig att de flesta som tittar trots allt kan en hel del om handboll. Tittaren behöver ju inte direkt upplysas om att bollen är rund och att det är skillnad på övertramp och stegfel. Jag har hela tiden känslan av att det är första gången han själv ser en handbollsmatch.
Hans kollega på TV4, Robert Perlskog, som jag inte alls gillar av någon anledning, har lite bättre koll, men det är min själ inga mil bättre. Det är lite underligt det här, som radiokommentator tyckte jag han var riktigt vass. Det är nog så att TV avslöjar mer, ehrm, självklart. Jag förvånas ofta över hur vimsiga kommentarer han släpper ur sig. Jag tror att han bläddrar i sina papper och när domaren blåser så tittar han upp och känner att han måste säga något. Då förvånas jag som TV-tittare när domaren blåst av för maskning och kommentaren från Perlskog blir stürmer! Avslöjande sa Bull.
Kommentatorerna måste vara kunniga och ha läst på både regelboken och handbollshistoria. Alla kan för all del inte vara som Göran Zachrisson - dock gäller det att vara akademiskt kritisk för hans faktaleveranser är inte alltid med sanningen överensstämmande. Jag fortsätter i e.m. - nu är det dags att gå och jobba - tyvärr måste rutorna på bilen skrapas rena från is. Suck.

Varför tyckte jag detta var extra intressant? Jo det är ju tydligen så att HEH betalar SVT pengar för att de sänder några enstaka matcher - har klubbarnas förening då ingen möjlighet att påverka valet eller uttrycka en kravspec på kommentatorn? Får man bara välja expertkommentatorn? Hur ligger det till? Berätta gärna ni som vet.

- Idag får jag lära mig att mina hushållssopor är värdefulla. Hur värdefulla? Tja man kan ju undra eftersom det tydligen t.o.m. lönar sig att frakta dem till kraftverk i Norrland. Då kan man ju fundera, om den ekvationen går ihop, borde jag inte få betalt för mina sopor?

En dansk kommentator med namnet Gunnar "Nu" Hansen sa inte så mycket. Här en Wikilänk till honom: http://da.wikipedia.org/wiki/Gunnar_%22Nu%22_Hansen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja tusan vad hette nu den där gamle sportkommentatorn på dansk TV? Det var väl på 70-talet. Han sa i princip inget under flera minuter. Allan Simonsen - - tystnad - - tystnad -- og der er flojtet --- osv. Med så lite sagt var där ganska stort utrymme för felmarginaler, så att säga.

Anonym sa...

Det var nog Gunnar "Nu" Hansen

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.