• Hej! Kul att du tittar in här • Varmt välkommen! •
• • • • • • • • Lämna jättegärna en kommentar • • • • • • •

tisdag 23 oktober 2007

Kraków Polen

Här sitter jag och skriver min första lilla blogg - första!
Ser det hela som ett litet test åt mig själv i mitt liv. Jag har ingen aning om jag någonsin kommer att skriva mer här. Är det kul? Orkar jag? Kan jag skriva? För vem? Möjligen är det mitt livs första dagboksanteckning.

Jag befinner mig på en italiensk glassbar i det nya enorma köpcentret GALERIA KRAKOWSKA. Jag har fin utsikt och om det skulle behövas finns här "två hål i väggen" där jag kan sno åt mig lite 220 volt. Glassen och kaffet är utmärkt. Ber man fint får man kaffet exakt som man vill ha det. Jo, det tog ett antal besök innan jag själv lyckades förklara hur jag ville ha det. Jag är jobbig på det viset, också...

Det regnar och blåser här, precis som man är van vid hemma i Lund i slutet av oktober. Hmm, vad jag förstår är vädret bättre hemma just nu. Minns att jag och min hustru var här nere en vecka senare, förra året och satt i kortärmat på uteserveringarna. Det var en märklig höst 2006. Global uppvärmning - tack för den. Förra hösten alltså - är den borta nu? Har mitt bilbyte till en renare avgasutsläppare redan givit effekt? Inte? Nähä, bra, då kanske jag får uppleva en fin höst någon gång igen, om tio, tjugo år?

I förrgår gick polackerna till val, ett extraval eller nyval det kanske heter i Sverige. Sån't spännande sker aldrig i Svedala. Vi ställer inte till det för oss i onödan.
Hursom, "Prawo i Sprawiedliwosc" - Lag & Rättvisa - det ärkekonservativa, moraliserande och stenvändande partiet med bröderna Kaczynski i högsätena förlorade. De förlorade på eget grepp - alltså den egna politiken. Den yngre populationen gick äntligen till valurnorna och sa ifrån att de vill ha ett modernt och fritt Polen, likt de flesta andra flesta europeiska länderna. Unga människor i Polen vill inte att deras barn ska gå i skoluniform, de vill ha friare abortregler osv. Inte bara de unga fick nog av ankornas styre. Bröderna Kaczynski kallas så. Kaczka = anka på polska. Nu sitter ju den ena ankan kvar som president, fast han sitter ju stilla så honom ska väl någon kunna träffa med ett luftskott.
Jag är inte 100%-igt insatt i den polska politiska kartan, men det parti som vann valet, kan man väl säga, heter "Platforma Obywatelska" - Medborgarplattformen. PO är även det ett parti åt höger på den politiska skalan. Men långt ifrån värdekonservativt såsom PiS. Lag och rättvisa, säger det inte allt om människor med sympatier till ett sådant parti? Jag kan, nu när jag ändå kom på det berätta att de regerade till i söndags i koalition med två andra superkonservativa partier - SAMOOBRONA och LIGA POLSKICH RODZIN. Självförsvar och Polska Familjers Liga (?) Jag får väl återkomma med översättningen på liga.

PO var nära att få egen majoritet i det polska parlamentet, men tvingas troligen till en koalition med antingen POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE, PSL (bondepartiet, typ Centern) eller möjligen LEWICA i DEMOKRACI, LiD (Vänstern och demokraterna, typ sossarna i Sverige.) LiD leds av den förre presidenten Kwasniewski. En bildad man som starkt stödde den orangea revolutionen i Ukraina. Det har han fått credit för från alla fronter, både i Polen och i övriga världen. Det han har som betungande last i sitt bagage, är att han är en gammal "kommunistpartist".

Nu blir det spännande att se vad PO kan göra för Polen, visst ja, vars ledare heter Donald Tusk, inte Trump, men fan vad likt det låter. Minns jag rätt har han bott i USA eller Kanada en del av sitt liv. Det får ni googla fram. Nåja, just nu bor han i norra Polen, i Gdansk eller utanför i en - enl svenska mått mätt - 66 kvm liten lägenhet. Det gillar media som gillar Tusk.
Snart får han som premärminister dock flytta in i en lite större lya, så fort den ena ankan flaxat iväg.

Såja nog om detta nu. kanske mer en annan gång.
Nu är resten av espresson kall. Satan. Kaffe ska vara varmt.

Resten av eftermiddan ska jag snoka runt bland köpcentrets present- och heminredningsbutiker. Jag har ju en så'n själv hemma i Lund.

Ha det godis
/D

2 kommentarer:

webb-bulletinen sa...

Jättekul! Liga Polskich Rodzin kallade svenska medier ända tills helt nyligen för Polska Familjeförbundet. Nu har man av någon anledning gått över till Polska Familjers Förbund, som det ordagrant betyder, men som låter mindre bra på svenska.

Anonym sa...

Det här var ju kul läsning. Skulle man sett tidigare.